فن شناسی و آسیب شناسی قطعه پرده منسوب به دوره صفوی موجود در موزه مقدم

پایان نامه
چکیده

قرن دهم و یازدهم هـ ق را می توان عصر طلایی هنر پارچه بافی در ایران نامید. عوامل متعددی در این دوره موجب رشد صنعت پارچه بافی شد، به طوری که استفاده ماهرانه از بافت های پیچیده، ترکیب رنگهای مختلف، نوآوری در طراحی و به کار بردن رشته های طلا و نقره در بافت پارچه موجب تولید منسوجات کم نظیری از جمله پارچه های زربفت شده است. قطعه پرده مورد پژوهش به شماره ثبت 3421 نمونه ای از پارچه های نفیس زربفت منسوب به دوره صفوی می باشد که در حال حاضر به صورت مانت شده در بخش مرمت موزه مقدم نگهداری می شود. این پایان نامه بر آن است تا با مطالعه تاریخی و هنری بر روی این اثر، به شناخت ویژگی و تکنیک بافت، جنس الیاف، نوع رنگ و تزئین فلزی پارچه بپردازد. با بررسی پارچه آسیب های متعددی نظیر سیاه شدن و جدایی تزئین فلزی، رنگ پریدگی و سایش الیاف رنگی، خشکی الیاف زمینه، از هم گسیختگی تار و پود و همچنین پارگی و کمبود الیاف قابل رویت می باشد که با شناخت دقیق آسیب ها به بررسی علل بروز آنها بر روی پارچه می پردازد. روش تحقیق در این پایان نامه در ابتدا به صورت توصیفی، تحلیلی و سپس مبتنی بر انجام آزمایش بوده و روش جمع آوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانه ای و میدانی، ضمن بررسی و مشاهدات مستقیم اثر و مطالعات آزمایشگاهی و روش های دستگاهی نظیر ftir و sem می باشد که سپس منجر به تحلیل نتایج می گردد. برای شناسایی الیاف از میکروسکوپ پلاریزه، آزمایش شیمیایی و روش دستگاهی ftir استفاده شد که با توجه به نتایج به دست آمده، تمامی الیاف پارچه از ابریشم می باشد. برای شناسایی رنگدانه الیاف قرمز پارچه، پس از استخراج رنگدانه با حلال مناسب، با استفاده از روش دستگاهی ftir مورد آزمایش قرار گرفت که بر اساس نتایج بدست آمده رنگدانه روناس تشخیص داده شد. در آزمایش شناسایی رنگدانه سبز الیاف، از معرف شیمیایی استفاده شد که با توجه به واکنش ایجاد شده وجود رنگدانه نیل در این الیاف اثبات گردید. همچنین برای شناسایی و بررسی تزئین فلزی گلابتون از روش دستگاهی sem استفاده شد که با توجه به تحلیل نتایج، نوارهای فلزی از جنس نقره خالص می باشند و بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی با لایه تیره رنگ سولفور پوشیده شده اند. با توجه به طرز قرارگیری تار و پود و رشته های گلابتون، تکنیک بافت به صورت ترکیبی و به روش لپه باف تاری می باشد. نظر به وضعیت کنونی شی و آسیب های ایجاد شده، مجموعه ای از عوامل مخرب درونی و بیرونی و همچنین شیوه نامناسب مرمت گذشته موجب این آسیب ها می باشد.

منابع مشابه

فن شناسی و آسیب شناسی جامهری های با الیاف فلزی منسوب به دوره قاجار موزه مقدم

یکی از ارکان مهم هنر ایران، در طول تاریخ هنر نساجی می باشد، نساجی هم به عنوان هنر و هم صنعت در شکل گیری و بسط تمدن ایران نقش بسزایی داشته است. یکی از آثاری که می-توان جلوه هنرایرانی-اسلامی را در آن مشاهده نمود جامهری می باشد. جامهری ها اشیاء کوچک پاکتی شکل بوده، که جهت نگهداری مهرنماز کاربرد داشته اند. تاریخ پیدایش این آثار مشخص نیست ولی طبق بررسی های انجام شده به نظر می رسد که از دوره صفوی به ...

15 صفحه اول

فن شناسی و آسیب شناسی آثار شیشه ای موزه مقدم

طبق اطلاعات به دست آمده از کاوش های باستان شناسان صنعت شیشه سازی در ایران پیشینه ای طولانی دارد. صنعت شیشه در دوره ی اشکانی و ساسانی نیز رونق داشته اما متأسفانه تعیینمحل ساخت، قدمت و اصالت بیشتر آثار متعلق به این دوره ها مورد ابهام است. با توجه به اینکه نحوه ی دسترسی به ظروف شیشه ای مورد مطالعه در موزه ی مقدم، خریداری ذکر شده است بنابراین در این پروژه سعی شده است تا با مطالعه ی تطبیقی این آثار ...

فن شناسی و آسیب شناسی ظروف شیشه ای موزه مقدم

طبق اطلاعات به دست آمده از کاوش های باستان شناسان صنعت شیشه سازی در ایران پیشینه ای طولانی دارد. صنعت شیشه در دوره ی اشکانی و ساسانی نیز رونق داشته اما متأسفانه تعیین محل ساخت، قدمت و اصالت بیشتر آثار متعلق به این دوره ها مورد ابهام است. با توجه به اینکه نحوه ی دسترسی به ظروف شیشه ای مورد مطالعه در موزه ی مقدم، خریداری ذکر شده است بنابراین در این پروژه سعی شده است تا با مطالعه ی تطبیقی این آثار...

فن شناسی و آسیب شناسی آثار چوبی موزه مقدم به منظور ارائه طرح حفاظتی

موزه مقدم دانشگاه تهران که توسط محسن مقدم به منظور بهره گیری اساتید و دانشجویان بنا نهاده شد که اشیاء چوبی آن در این پایان نامه به چهار دسته تزیینی کاربردی و کاربردی تزیینی و آیینی تقسیم کردیده که طرح حفاظت آثار چوبی بعد از فن شناسی و آسیب شناسی و بررسیس شرایط محیطی موزه ارائه گردیده است.سایر اطلاعات جمع آوری شده به صورت کتابخانه ای و آزمایشگاهی و میدانی بوده است . در بخش فن شناسی آثار چوبی مو...

15 صفحه اول

فن شناسی،آسیب شناسی و ارائه طرح حفاظت باد بزن چینی متعلق به موزه مقدم

این پروژه براساس معرفی اثر، بررسی نوع مواد و تکنیک ها، شناسایی انواع آسیب و ارائه طرح حفاظت انجام شده است برای این منظور"بادبزن چینی" متعلق به موزه مقدم دانشگاه تهران جهت نمونه مطالعاتی انتخاب شده است.برای بررسی و شناسایی رنگدانه ها از عکسبرداری با لوپ دیجیتال دستی، فلورسانس اشعه ایکس، طیف سنجی مادون قرمز تبدیل فوریه و تکنیک عکاسی مادون قرمز استفاده شده است. گونه الیاف کاغذ، پارچه، چوب با ...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023